ایران آزاد

ایران آزاد است ونیاز به آزادی اجنبی ها ندارد

ایران آزاد

ایران آزاد است ونیاز به آزادی اجنبی ها ندارد

توهین شدید سالی تاک در شبکه ماهواره ای "من و تو" به کُردها

گروه مانیتورینگ، اخیرا یکی از سایت های خبری کردی بنام زریان گزارش داد که"پریسا ساوجی" یکی از مجریهای  شبکه ماهواره ای من و تو که اجرای برنامه" سالی تاک" را بر عهده دارد، ، به بهانه پخش یک فیلم مستند به کُردها توهین کرده است.

به گزارش بولتن نیوز، پریسا ساوجی، مجری برنامه سالی تاک در شبکه ماهواره ای من و تو  در این برنامه می گوید: « کُردها به بهانه شرافت زنان را می کشند.»

"پریسا ساوجی" در ادامه سخنانش کُردها  را یکی از دلایل کشتن زنان در ایران معرفی می کند و ادعا می کند شهرهای کردنشین ایران از مدنیت دور هستند.

قبل از اینکه بخواهیم وارد این بحث شویم بایستی به یک نکته اشاره کنیم که این سخنان و توهین ها دقیقا در راستای پخش برنامه های و فیلم هایی است که این شبکه و امثال این شبکه در خصوص ایران و به خصوص کردها پیگیری می کنند. البته با این تفاوت که این بار مجری شبکه مستقیم به این امر پرداخته است و به نظر می رسد این شبکه گاف داده باشد چرا که اصولا این چنین شبکه هایی تصویر راستین خود را در قالب فیلم ها و برنامه های مستند و غیره پنهان می کنند و این همیشه دست خداست که نیات و مرام این چنین شبکه هایی را برای مردم فهیم کشورمان رو می کند.

از این رو نه برای این خانم مجری که بدون شک این سخنان نوعی سیاست و تفکر اینگونه رسانه هاست اما برای روشن شدن اذهان درخصوص جایگاه زن در کردستان لازم است مطالبی ذکر شود.

اگر گذری به تاریخ کردها در پهنه ایران زمین شود می بینیم که زنان کرد همواره سمبل شجاعت بوده اند کما اینکه جامعه شناسی چون سون می گوید:زنان کرد نمونه شجاعت هستند. بدون شک مصداق های این شجاعت را می توان از زنانی چون "حفسه خانم" و"خانزاد" میر ولایت سوران تا" قدم خیر" که بمدت چهار سال تمام فرماندهی جنبشی را علیه رضاخان دیکتاتور در پشت کوه برعهده داشت و سرانجام نیز نه درصحنه جنگ بلکه با خدعه و حقه و نیرنگ از سوی عوامل رضاشاه شکست خورد یافت.

در خصوص زن کرد تاریخ نویس معروف "سایکس" چنین می نویسد : زن کرد توانسته است خود را رها کند وآنها حق آزادانه بیرون رفتن را دارند.

بدون شک وقتی چنین سخنی اینگونه با تعجب سند تاریخی می شود،  نشان می دهد این تاریخ نویس غربی خود از آن تعجب کرده است و این را حتی در جامعه خود نادر می داند. لذا در روزگارانی که غربیها برای زنان ارزشی قائل نبودند زنان کرد ازادنه می گشتند و می توانستند به دور از سایه حکمرانی مرد فعالیت داشته باشند.

یا در جای دیگری کسی چون مینورسکی این چنین در مورد زنان کرد می نویسد:مردان کرد بسیاراز مردان سایر ملتها مسلمان تر هستند و با زنان خود بسیار به نرمی برخورد می کنند و از این رو زنان دارای جایگاه ویژه ایی هستند.

اینها بخش کوچکی از اشاره تاریخ نویسان و جامعه شناسان غربی به ماهیت زنان کرد در گذشته های دور است که گویا خانم مجری یا با آن آشنا نیستند یا از سر حقد و کینه و استراتژی رسانه ای خود که مبتنی بر توهین و تحقیر دیگران است چنین سخنانی را بر زبان می رانند.حال وای بر سر ملتی که چنین کسانی منادی حقوق زنان برایشان باشند وبخواهند از حقوق زنان دفاع کنند.

وقتی به افسانه ها و اساطیر کردی مانند "مم و زین" و "خج و سیامند" می نگریم می بینیم که عشق و دوست داشتن بین مردمان کرد چه جایگاه مهمی داشته است و همواره زنان قبل از مردان قهرمانان واقعی صحنه های عشق و زندگی بوده اند.

کرد یعنی "بیستون"ی از بلا

حال "ابراهیم"(ع) و حَلق "اورفا"

شاید در تاریخ  معاصر منطقه کمتر زنی را بتوان چون مستوره اردلان یافت که ضمن اینکه شاعری چیره دست بوده بل مدیری توانا بوده و توانسته است در سخت ترین شرایط، راهبری خوب برای مردمش باشد.در تاریخ معاصر نیز نباید چندان دور رفت خوب است به موسیقی ، ادب و هنر ایران زمین نظری بیفکنید و ببینید زنان کرد چه جایگاهی در این حوزه دارند .

کرد یعنی مَزدیَسنای قدیم

وقف بسم الله الرحمن الرحیم

در خاتمه می خواهم به حرف اول برگردم که اصولا این رسانه ها با چنین استراتژی هایی به دنیا می آیند و هرچه تفرقه است جزو خلق و خوی آنها شده است و این را نیز امروز نه تنها  در لباس پوشیده فیلم و برنامه های هنری و مستند بلکه در زبان عریان مجریان این شبکه می توان یافت.اگرچه آب دریا با زبان سگ نجس نمی شود اما باید هوشیار بود که آتش جنگ ها و فتنه ها از همین رسانه ها سرچشمه می گیرد و بدون شک نباید انتظار داشت که کار شاقی روی دهد تا آتش فتنه شعله ور شود کما اینکه بدترین و تلخ ترین رخدادهای جهانی با یک جرقه شروع شده اند و امروز نیز کسانی چون خانم مجری سالی تاک شبکه من وتو می روند چنین نقش هایی را ایفاء کنند از این رو این چنین کسانی نه در زمره بدترینهای هفته بلکه در زمره بدترینهای تاریخ، نام خود را جای می دهند. اگر هم بخواهیم به زبان خود خانم مجری پاسخش را بدهیم باید بگوییم که  نباید انتظار زیادی از این دست خانم های مجری داشت چون اونجا همه چی درهم و برهمه. عاقلان را اشارتی بس است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد