ایران آزاد

ایران آزاد است ونیاز به آزادی اجنبی ها ندارد

ایران آزاد

ایران آزاد است ونیاز به آزادی اجنبی ها ندارد

دفاع نوری زاد از جاسوس استراتژیک آمریکایی ها

به گزارش انقلاب نیوز - سرویس سیاسی ؛ محمد نوری زاد اولین مطلب جدید فیس بوک را در سالگرد پیروزی انقلاب برای شادی دل ضد انقلاب منتشر کرد.
 
او که به اظهار خودش بعد از کلی التماس توانسته بود دل یک جاسوس استراتژیک آمریکایی ها را به دست آورد ، برای خوش خدمتی و پاک کردن سابقه خیانت های امیر انتظام به انقلاب اسلامی، یادداشتی را در فیس بوکش منتشر کرد که یادآور حمایت های بازرگان از منافقین کوردل بود.
 
او در قسمتی از نوشته اش به تحسین امیر انتظام پرداخت،بی شک حکم خیانت افرادی مانند امیر انتظام اعدام بود ولی نوری زاد در مدح جاسوس آمریکایی ها و عنصر فعال نهضت آزادی نوشت:" آقای امیرانتظام درتمام این بیست وهشت سال حبس، مثل کوه برسرِمواضع انسانی ودرستِ خود ایستاده بود ومردانه نیزازدل صدها حادثه وصدها بحران وهزاران تحقیروشکنجه وشقاوت عبورکرده وسرفرازوپیروزوبدون کمترین تزلزل به خانه آمده بود تا مابقیِ سالهای زندانش را درخانه بگذراند. امیرانتظام به راستی نلسون ماندلای کشورماست.
 
محمد ملکی عنصر ملی مذهبی که نوری زاد را در این ملاقات همراهی میکرد روز گذشته در یک جمع محدود گفته بود امیر انتظام از نوری زاد پرسید "چرا با این همه اقدامات علیه حکومت شما را دستگیر نکردند؟" نوری زاد در پاسخ گفته بود خودم هم نمیدانم و از این جهت خیلی رنج میبرم ، حتی برخی دوستان خودمان با کنایه و تعریض به من انگ نفوذی میزنند.به دلیل محدود بودن افراد حاضر در جلسه طبیعی است که نمیتوان از کسی نام برد ولی گزارش ها حاکی از این است نوری زاد در روزهای آینده دست به هر کاری خواهد زد تا او را دستگیر کنند چون خودش به شدت از این وضعیت خسته شده است.

بعد از ظهر 8 بهمن 92 ، ملکی ؛ امیرانتظام ؛ نوری زاد

ارتباط امیرانتظام با ریچارد کاتم، دیپلمات آمریکایی، تا سال 1342 ادامه می‌یابد اما به فاصله اندکی پس از خروج کاتم از ایران، قیام 15 خرداد رخ می‌دهد.
 
او در همان سال به اداره ثبت احوال تهران مراجعه می‌کند و به طور رسمی شهادت می‌دهد که مسلمان شده است و نام خانوادگی خود را تغییر می‌دهد و به پاریس و سپس به شرق خلیج سانفرانسیسکو در آمریکا می‌رود و در دانشگاه برکلی فوق لیسانس مهندسی محاسبات ساختمان می‌گیرد.
 
امیرانتظام در سال 1349 شرکت مهندسی مشاور تدبیر صنعت را در خیابان فردوسی، تقاطع خیابان انقلاب اسلامی برای واردات وسایل سنگین از آمریکا ایجاد می‌کند و در پوشش تجارت به ارتباط با کاتم ادامه می‌دهد.
 
ارتباط او با کاتم تا پیروزی انقلاب همچنان ادامه داشت.در کتاب شماره 10 اسناد لانه جاسوسی آمده است که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، در دی ماه 1357، عباس امیرانتظام در پی ملاقاتی با ریچارد کاتم که تحت عنوان نماینده کمیته حقوق بشر آمریکا به ایران بازگشته بود، ابراز تمایل می‌کند که با سفارت آمریکا در تهران در تماس باشد و کاتم هم او را به آن تشویق می‌کند.
 
در 19 دی ماه 1357 امیرانتظام تحت عنوان عضو کمیته مرکزی نهضت آزادی با استمپل، کارشناس سیاسی سفارت آمریکا ملاقات و درباره حوادث آن هنگام تبادل نظر کرده و از قول نهضت آزادی می‌گوید که با دولت بختیار مقابله و رقابت نخواهد شد. از امیرانتظام در این سند به عنوان منبع جدید نهضت آزادی که باید قویاً محفوظ بماند، یاد می‌شود.

افشای اسناد جاسوسی امیرانتظام

یک سال بعد عباس امیرانتظام که به جرم جاسوسی برای آمریکا و اقدام علیه امنیت ملی بازداشت میشود با تأیید دیدار خود با استمپل در دادگاه، به دیداری نیز با رمزی کلارک، دادستان پیشین آمریکا در تهران در همان زمان اذعان مینماید.
 
این گونه بود که دولت آمریکا پس از اطمینان از وجود عواملش در میان دولت آینده، تلاش کرد تا نقش آنها در دولت مهندس بازرگان پررنگ‌تر گردد. بنابر آنچه روزنامه بامداد در 29 آذر 1358 در ذیل خبر دستگیری امیرانتظام نوشت، اسناد متعددی یافت شد که در یکی از آنها سیا از کاردار آمریکا خواسته بود که به انتظام اطلاع دهد که ما حاضریم تبادل اطلاعات بعد از دهم سپتامبر انجام شود.
 
پس از این تاریخ، نام‌های مستعار او همچون «اس. دی پلاد(1)»، «ا س‌.د. آهسته‌رو.1» و «ادوارد» کشف می‌شود و طرف‌های آمریکایی وی نیز افشا می‌گردند؛ افرادی همچون ریچارد کاتم، جرج کیو، جان استمپل و... که از مأموران رسمی سیا بودند و گاه نیز نام‌های آشناتری همچون رمزی کلارک، دادستان پیشین آمریکا و ویلیام سولیوان، سفیر آمریکا در ایران دیده می‌شود که در پوشش روابط دیپلماتیک اطلاعات را مبادله می کردند.

روز 26 اسفند 1359، دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست آیت‌الله محمدی گیلانی تشکیل جلسه داد. مهندس بازرگان با انگیزه حمایت از امیرانتظام در این دادگاه حضور یافت و برخی دیگر از اعضای دولت موقت نیز در جلسات بعدی برای ادای توضیحات احضار شدند. امیرانتظام در دومین جلسه دادگاه بار دیگر خواستار وکیل شد و آیت‌الله مکارم شیرازی، گلزاده غفوری، شیخ علی تهرانی و احمد صدر حاج سید جوادی را به عنوان وکلای خود معرفی کرد که هیچ یک از این افراد وکالت وی را نپذیرفتند.
http://www.enghelab-news.ir/enghelab-news/capture_1391235330.jpg

دفتر آیت‌الله مکارم شیرازی نیز از طرح چنین درخواستی ابراز تعجب نمود و آن را ناشی از عدم شناخت امیرانتظام از ایشان توصیف کرد. سرانجام حمید صادق نوبری به عنوان وکیل متهم تعیین شد. دادگاه امیرانتظام از معدود دادگاه‌هایی است که متن کامل آن را روزنامه‌های آن زمان علی‌الخصوص کیهان و میزان به چاپ رساندند.

پس از محاکمه این متهم که مجموعاً 15 جلسه به طول انجامید و پس از احضار شهود از سوی متهم و دادستان و ارائه دفاعیات، دادگاه وی را در 20 خردادماه 1360 به جرم انجام ملاقات‌ها و تماس‌های سری، ارائه اطلاعات و آگاهی به دشمنان انقلاب درباره مسائل و اطلاعات داخلی، فراری دادن سران فاسد رژیم شاه و مأموران سیاسی سفارت رژیم شاه در اسرائیل و... به حبس ابد محکوم کرد.محاکمه عباس امیرانتظام یکی از جنجالی‌ترین دادگاه‌های پس از انقلاب بوده‌است.
 
وی از اولین زندانیان سیاسی محبوس در اوین پس از انقلاب بود و از منابع گزارش گالیندوپل (نماینده کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد) در سال 70 پیرامون وضعیت حقوق بشر در زندانهای ایران بوده‌است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد